پایگاه خبری وبدا

پایگاه خبری وبدا

امروز دوشنبه ، 1403/09/05

سال 1403 ، جهش تولید با مشارکت مردم

پایگاه خبری و اطلاع رسانی وبدا (دفتر یاسوج)

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ماموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است. در بررسی سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران، به نکات مهمی توجه شده که مبنای برنامه‌ریزی برنامه‌های روابط عمومی است. بیشتر بخوانید ..

یاسوج ، بلوار مطهری ، ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، طبقه سوم ، واحد روابط عمومی

شماره تماس: 0743337251

مدیر مسئول : ذوالفقار دیودل

سردبیر : سیده سحر حسینی

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به مناسبت 26 شهریورماه (17 سپتامبر) مصادف با روز جهانی ایمنی بیمار با عنوان ایمنی دارویی گفت: ایمنی بیمار یک دغدغه جهانی در نظام سلامت است که هم کشورهای توسعه‌یافته و هم کشورهای درحال‌توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به مناسبت 26 شهریورماه (17 سپتامبر) مصادف با روز جهانی ایمنی بیمار با عنوان ایمنی دارویی گفت: ایمنی بیمار یک دغدغه جهانی در نظام سلامت است که هم کشورهای توسعه‌یافته و هم کشورهای درحال‌توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


به گزارش مسئول روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر حجت اله انصاری اذعان داشت: خدمات درمانی غیر ایمن می‌تواند خسارات جانی و اقتصادی زیادی را به مردم و دولت وارد کند. انجمن پزشکی امریکا اعلام کرده است که سالیانه 44 تا 98 هزار بیمار در اثر خطاهای درمانی جان خود را از دست می‌دهند.


وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت از سال‌ها پیش اقدام به تدوین یک برنامه جامع در جهت حفظ ایمنی بیماران و کادر سلامت نموده است و از این‌رو دو سطح استاندارد الزامی (لزوم اجرایی 100%) و استانداردهای اساسی که شامل حداقل اصول موردنیاز برای حفظ ایمنی بیمار است تعریف کرده است. در ایران وزارت بهداشت از سال 1389 درصدد اجرای طرح ایمنی بیمار برآمده است.


سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: قدم اول در این راستا شناسایی ریسک‌های تهدیدکننده ایمنی بیماران و تحلیل و ارزیابی آن، زمینه‌سازی و تدوین استراتژی‌ها برای مقابله با عوامل خطر و نظارت و ارتباط مداوم است. مدیریت خطاهای پزشکی بایستی با شناسایی عوامل و موقعیت‌های خطر و در جهت رفع آن باشد. به‌کارگیری سیستم تنبیهی و تخریبی به دنبال گزارشات خطا شیوه مناسبی برای یافتن موقعیت‌های تهدیدکننده بیماران نیست. بلکه بایستی سیستم در جهت ثبت و اصلاح خطاها برآید.


وی با اشاره به 9 راهکار اساسی سازمان جهانی بهداشت برای حفظ ایمنی بیماران، تصریح کرد: توجه به داروهای با تشابه اسمی یا تلفظ مشابه جهت جلوگیری از خطاهای دارویی، شناسایی وتایید هویت بیماران، ارتباط مؤثر در زمان تحویل دارو، انجام پروسیجر صحیح (اقدام درمانی غیر دارویی) در محل صحیح بدن بیمار، کنترل غلظت محلول‌های الکترولیت و تزریقی، اطمینان از صحت دارودرمانی در مراحل انتقالی ارائه خدمات، اتصالات صحیح سوندها، کاتترها  ولوله‌ها، استفاده از لوازم تزریق یک‌بارمصرف و رعایت بهداشت فردی را مهم عنوان کرد.


وی تاکید نمود: شرح‌حال گیری مناسب و کامل حین معاینه یا بستری، ثبت و درنظر گرفتن سوابق حساسیتی بیمار، افزایش دقت در مراحل ثبت و ارائه نسخ الکترونیک یا پرونده‌ای، درج خوانای اقلام دارویی در نسخ کاغذی یا پرونده بیماران، تائید هویت بیمار و تطابق داروها با شرایط وی حین تحویل دارو، دقت کافی در ثبت صحیح دستور دارویی پزشک هنگام درج در کاردکس بیمار توسط کادر پرستاری، دقت در نوع دارو و شرایط تجویز به‌ویژه در مورد داروهای تزریقی، برچسب‌گذاری و مجزا نمودن داروهایی با هشدار بالا (پرخطر)، انجام تلفیق دارویی به‌منظور یافتن تداخلات دارویی، داروهای مشابه و بررسی عوارض داروهای تجویزی، دقت در آماده‌سازی داروها، توجه به دوز داروها حین تجویز، آموزش به بیماران در ارتباط با داروهای مصرفی، پایش بیماران پس از تجویز و برگزاری دوره‌های بازآموزی مخصوص کادر درمان از راهکارهای ارتقای ایمنی بیمار و کاهش خطاهای درمانی می‌باشد.